Nieuw boek: Job gaat viral

OMSLAG JOB 4-def.indd‘Job (12) kent de woorden kut-Marokkaan, kankerlul en aandachtshoer niet.’ Zo begint de treffende column Wij-wij van Annemarie Haverkamp, die in juni 2016 viral gaat. Annemarie zet de onbevangenheid van haar zoon af tegen de maatschappelijke tendens om direct je mening over iemand klaar te hebben. Daarmee raakt zij – en vooral de gehandicapte Job – Nederlanders recht in het hart. Deze en andere columns staan in de nieuwe bundel Job gaat viral, die eind november verscheen bij boekhandel Roelants. Het is het vierde deel in een unieke reeks.

Annemarie heeft het hele leven van haar zoon, die een zeldzame chromosoomafwijking heeft, middels columns gedocumenteerd. Ze begon al voor zijn geboorte, toen ze in dagblad De Gelderlander een serie brieven schreef aan Máxima. De (toen nog) prinses en de schrijfster waren gelijktijdig in verwachting.

Al meer dan twaalf jaar deelt Annemarie haar zorgen, twijfels en de ontwikkeling van de innemende Job met haar lezers. Op humoristische en ontroerende wijze schrijft ze over operaties, administratieve ellende, opvoeden en Jobs oneindige liefde voor animatiefilms en dieren. Haar zoon is inmiddels een kleine bekendheid. Eentje die door lezers een held werd genoemd toen de column Wij-wij viral ging.

Annemarie publiceert haar columns in dagblad De Gelderlander, op opiniesite joop.nl en diverse websites. Job gaat viral is het vervolg op Jarige Job (2013), Job zegt Koekemokke (2009) en Job, een zeldzaam jongetje (2007).

Job gaat viral is te koop in elke boekhandel. Prijs: 12,50 euro. Online bestellen kan hier.